Mit tegyünk, ha az autópályán meghibásodik a járművünk?

Mit tegyünk, ha az autópályán meghibásodik a járművünk? Hogyan legyünk szabálykövetőek ebben az esetben?

Bárkivel előfordulhat, hogy a gépkocsija útközben valamilyen műszaki ok miatt megáll vagy csupán a saját biztonsága érdekében áll félre. Ebben a helyzetben elsődleges, hogy húzódjunk le a leállósávba és helyezzük ki jól látható helyre az elakadásjelző háromszöget, illetve amennyiben lehetséges, kapcsoljuk be a gépkocsin az elakadásjelzőt.

A balesetek elkerülése érdekében nagyon fontos, ha éjszaka akadunk el, ne üljünk kivilágítatlan autóban! Ha kiszállunk a gépjárműből mindenképpen viseljünk láthatósági mellényt! Célszerű a kesztyűtartóban vagy az ülések hátán lévő zsebben tárolni ezt és nem a csomagtartóban. (Ha sokat utazik egyedül, akkor a jobb első ülés hátulja az egyik legkönnyebben elérhető hely a mellény számára.)

Ha kiszálltunk, a szalagkorláton kívül várakozzunk! Lehetőleg kellő távolságban a járműtől és az úttól. A gyerekekre kiemelt figyelemmel ügyeljünk!

Ha állatot is szállítottunk, akkor jobban tesszük, ha a járműben hagyjuk. Vagy gondoskodjunk róla, hogy ő is biztonságban legyen, és nem fog tudni kifutni az útra. (Az autópályák mellett elég extrém zajterhelés van, ami megijesztheti az állatokat!)

A fentebb említett intézkedések elvégzése után mindenképpen hívjunk segítséget!

Ezt többféleképpen tehetjük meg:

  • az autópályán kihelyezett segélykérő állomás használatával (narancssárga S.O.S oszlop - külföldön is elterjedt);
  • súlyos esetekben a külföldön is tárcsázható 112 segélykérő telefonszám hívásával;
  • biztosító társaság hívásával (assistance szolgáltatás esetén);
  • autómentő közvetlen hívásával;
  • egy ismerős felhívásával, aki tud segíteni a kisebb hibák elhárításában vagy a vontatásban.

Jó tudni, hogy a 112-es telefonszám és az autópályákon található segélykérő hívásakor egy központi diszpécser veszi fel a telefont, aki azonnal tud segítséget küldeni. A 112-es segélyhívó telefonszámot fontos, hogy csak kiemelten súlyos esetekben hívjuk, amennyiben úgy érezzük, hogy meghibásodott járművünk közvetlen veszélyt jelent a közlekedésben résztvevőkre (például ha egy autópálya forgalmi sávjában akadunk el). Ha a 112-es telefonszámot hívjuk legfontosabb közlendők a pontos helyszín és, hogy hány fő utazott a járműben. A kihelyezett segélykérő állomás használata esetén egyszerűbb a helyzetünk, hiszen ebben az esetben a diszpécser már a bejelentkezéskor pontosan ismeri a tartózkodási helyünket. Ez utóbbi megoldás külföldön is nagyban segíthet minket, például a nyelvi akadályok leküzdésében a bejelentés megtételekor, mivel a diszpécser akkor is a helyszínre tudja küldeni az útellenőrt vagy a rendőrséget, ha nem sikerül pontosan elmagyaráznunk a problémát. Kiérkezés után, helyszíni szemrevételezést követően ők tudnak majd autómentőt hívni részünkre, általában szerződésben állnak autómentésre szakosodott vállalkozásokkal, akik elszállítják az autót az általunk kért helyre vagy a legközelebbi szervizbe. Járművünk a hazaszállítástól még nem javul meg, ezért fontos mérlegelnünk, hogy nagyobb távolságú szállítás esetén célszerűbb lehet helyben megjavíttatni, hiszen a szállítás költsége ilyen esetben meghaladhatja a javításét.

A biztosítások megkötésénél, főként, ha azt külön egy külföldi útra kötjük, győződjünk meg pontosan arról, hogy járművünk meghibásodása esetén milyen szolgáltatásokat nyújt bel- és külföldön a biztosító társaság.

De mindezek mellett a legfontosabb, hogyha elakadunk útközben, ne essünk pánikba! Törekedjünk arra, hogy láthatóak legyünk és saját biztonságunk érdekében hívjunk segítséget. 

fb
Telefon: +36 30 3036 608 | E-mail: ugyfelszolgalat@virpay.hu
fb
Telefon: +36 30 3036 608 | E-mail: ugyfelszolgalat@virpay.hu
Ez a weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) használ.
Az oldal használatával hozzájárul az adatok elemzéséhez, használatához.
További információ Rendben! Megértettem!