Mit tegyünk, ha defektet kapunk az autópályán?

Mit tegyünk, ha defektet kapunk az autópályán?

Nyaraláskor mindenképp kellemetlen egy defekt, pláne, ha pótkerekünk sincs. De, akkor mégis mikre kell figyelni?

Elég, ha az abroncsban az előírtnál csak egy kicsivel alacsonyabb a nyomás, máris megváltoznak a rugalmassági jellemzői, és így jelentősen lerövidül az élettartama. Manapság egyre több autóból marad ki a pótkerék a tömegcsökkentés és a csomagtér-növelés érdekében. Azt azonban leszögezhetjük, hogy sosem jó defektet kapni, de fokozottan rossz, ha épp nyaraláskor ér minket a baj. Pláne akkor, ha pótkerekünk sincs. De mi van akkor, ha mégis defektet kapunk? Pláne ha külföldön?  

Defektet kapni mindig és mindenhol kellemetlen, de különösképp akkor az, ha épp a nyaraláskor, otthonunktól távol, teli csomagtérrel ér minket a baj. Ezért is fontos, hogy még utazás előtt átnézzük az autónkat vagy akár vigyük el egy szervizbe, ahol átnézik abroncsainkat. Ugyanis simán előfordulhat, hogy van olyan apró sérülés, befúródott csavar, amivel a városban, rövidebb távokon és kisebb sebességnél még elvolt az autó, de hosszabb úton, nagyobb tempónál, hőségben már problémát okozna.

Ha már megtörtént a baj, sokféle megoldás választható, de teljes biztonságot csak a pótkerék ad. Ha defektet kapunk, első dolgunk kell legyen a felismerés után a megállás! Amennyiben éjszaka kapunk defektet autónkkal az autópályán, és mindezt úgy, hogy nem okozunk ezzel közúti balesetet, akkor először is húzódjunk le az út szélére, és azonnal álljunk meg, miközben kitesszük az elakadás jelzőt. Ellenőrizzük, hogy autónk más része nem hibásodott-e meg, és valóban csak defektet kaptunk. Az egyik választás ugyanakkor ilyen esetben az, ha helyben lecseréljük a problémás gumit a pótkerékre, amivel könnyen hazavezethetünk.

Felnin nem érdemes továbbgurulni, már csak azért is, mert az abroncs is sérülhet. Fontos, hogy lakott területen kívül sötétedés után, illetve korlátozott fényviszonyok esetén csakis láthatósági mellényben szabad kiszállni az autóból. Nappal is ajánlott persze azt felvenni. Alap, hogy kapcsoljuk be az vészvillogót, de az nem helyettesíti a kötelezően és az adott úton megengedett tempóhoz mérten féktávon kívül elhelyezendő elakadásjelző háromszöget. A 112-es számot hívva mindenhol érdemes bejelenteni, hogy defektet kaptunk. Elsőre talán fölöslegesnek tűnik, de autópályán simán számíthatunk arra, hogy autónkat „körbebólyázzák” a biztonságunk érdekében.

kerékcsere az autpályán

Szerencsés helyzetben vagyunk, ha az autónkban van legalább szükségpótkerék. Persze nem ez a legjobb megoldás, de legalább biztosan megadja a továbbhaladás lehetőségét. Azonban fontos tudni, hogy szükségpótkerékkel is csak óvatosan közlekedjünk, sebességhatárral autózzunk vele, és mihamarabb cseréltessük le.

Még rosszabb helyzetben vagyunk, amennyiben autónk egyáltalán nem rendelkezik pótkerékkel, csak defektjavító szettel. Amennyiben az abroncs oldalfala szakadt, ami persze legkevésbé autópályán fog, hanem sokkal inkább városi manőverezéskor, akár parkoláskor, kátyúban, vagy akár egy hegyi úton a kiépítetlen útpadkára félrehúzódva, akkor bizony az abroncs sem a helyszínen, sem máshol nem javítható. Ilyen esetben marad az assistance hívása, de felgyorsíthatjuk a javítást, ha akár külföldön magunk keresünk mobil gumijavítót, vagy a közelben lévő gumist, aki hajlandó a helyszínre kiszállni.

Ha más nincs, egy amúgy már selejtezésre érett gumi is jó lehet pótkeréknek. Ha nem méretpontos, akkor sem elöl, sem hátul nincs jó helye.

Egyre több a csakis defektjavítóval szerelt autó, ezért egyre több az ilyen, azonnali javításra specializálódott vállalkozó. Tehát irány az internet, a Google mindenhol segítségünkre lehet. Van gumis, aki a defektes autóhoz viszi az új abroncsot, és furgonjában ott szereli azt fel, van olyan, aki az autó típusát megkérdezve pótkereket visz a helyszínre, majd műhelyébe várja az új gumi felszerelésére az autóst. Fontos, hogy tengelyenként teljesen (típusukkal, mintázatukkal) azonos abroncsokat kell használni − a józan ész és a KRESZ előírásai szerint is, ezért aztán sok esetben először pótkerék kell az autóra kerüljön. Új autót vásárolva mindenképp ajánlott a saját pótkerék megrendelése, ha az egyáltalán elérhető az adott típushoz, néhány esetben sajnos már lehetőség sincs kérni azt. 

Aki teljes nyugodtsággal akarja várni a defektet, annak legjobb választás a pótkerék, és amellé egy javítókészlet. Leginkább azért, mert a dupladefekt valós veszély. Azonban jó tudni, hogy a javítóeszközök szavatossági ideje 3-5 év körül mozog, azaz simán lehet, hogy lejár két defekt között. Ezt mindenképp tartsa észben az, aki egyedül ezekre alapozza biztonságérzetét. A két legkézenfekvőbb defektmegelőzési módszer, ha rendszeresen ellenőrizzük a kerekeket, külső sérülések nyomait kutatva, és figyelünk a nyomásra is. Az előírtnál alacsonyabb nyomás mellett hamar negatív irányba változnak az abroncs rugalmassági tényezői, míg egy túlfújt abroncs a kelleténél gyorsabban és egyenlőtlenül kopik.

Habár egyre inkább kiszorul az új autókból, aki teheti, ne sajnálja a pénzt és a helyet egy pótkerékre. Ha nagy a baj, illetve a defekt, kerék nélkül semmi sem ment meg az autópályán maradástól, és a drága trélertől.

fb
Telefon: +36 30 3036 608 | E-mail: ugyfelszolgalat@virpay.hu
fb
Telefon: +36 30 3036 608 | E-mail: ugyfelszolgalat@virpay.hu
Ez a weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) használ.
Az oldal használatával hozzájárul az adatok elemzéséhez, használatához.
További információ Rendben! Megértettem!